4 maart 2014

Rode ronde van start: PvdA-taart voor vrijwilligers speeltuin

Zaterdag 1 maart ging PvdA lijsttrekker Alex Wekema op pad voor de eerste etappe van zijn driedaagse fietstocht door Noordenveld. Begeleid door onder meer Tweede Kamerlid Agnes Wolbert uit Annen en gedeputeerde Ard van der Tuuk begon hij in Veenhuizen. De directeur van het Gevangenismuseum Peter Sluijter lichtte de stand van zaken en de plannen voor de toekomst toe. Droom is het bouwen van de vierde zijde van het carré. Zo mogelijk klaar in 2018, als Veenhuizen op de Werelderfgoedlijst van Unesco komt.

Daarna voerde de route naar Peest over deels onverharde wegen. Daar werd gesproken met mensen uit de zorg en het IVN Norg.

Na een lunch in wellicht de mooiste ijsbaankantine in Noordenveld, het gebouw van Natuurmonumenten bij de ijsbaan van Westervelde ging het naar Norg waar een grote groep vrijwilligers van de speeltuin Lampe’s Veentje liet zien wat je kunt realiseren als je er als buurt de schouders onder zet. Ze hadden de taart die de PvdA wekelijks uitreikt dan ook dik verdiend. En natuurlijk was er voor iedere vrijwilliger een rode roos. Want als buurt draag je zo bij aan een verantwoordelijke samenleving, iets waar ook de PvdA zich sterk voor maakt.

De etappe werd afgesloten in dorpshuis De Boswal in Een, waar het bestuur van Plaatselijk Belang de plannen voor de nieuwe multifunctionele accommodatie toelichtte. Voor Kamerlid Agnes Wolbert, ook voorzitter van de Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weer een treffend voorbeeld van de manier waarop inwoners zich inzetten voor de leefbaarheid van hun dorp.

In de plaatsen langs de route werden door vrijwilligers folders en rode rozen uitgedeeld.

foto taart speeltuin2

Zaterdag 8 maart volgt de tweede etappe. Dan worden ’s middags de dorpen Altena, Peizermade en Peize bezocht.