Jongeren in Noordenveld krijgen een stem

28 maart 2022

Jongeren in Noordenveld krijgen een stem

PvdA en GroenLinks Noordenveld blijven niet stilzitten, Esmée Visser en Anita van der Noord gaan verder werken aan jongeren participatie.

Op uitnodiging van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijke relaties is Esmée Visser uitgenodigd voor focusgroepen. Deze focusgroepen zijn gericht op jongeren(participatie).

Anita van der Noord, voorzitter van Politiek Netwerk Drenthe zet zich actief in voor jongeren. Anita vindt deze actie daarom ook enorm belangrijk: “heb vertrouwen in de jongeren, geef ze een kans en ze zullen je verrassen. Ga met ze in gesprek, probeer je in te leven in wat ze voelen én zie dat ze meer zijn dan hun problemen.”

Eerder deze maand waren Esmée en Anita al bij het #MijnStemTelt festival te zien. Dit was door de ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijke relaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten georganiseerd. Op die wijze is het contact met het ministerie van BZK verder gegroeid.

Het ministerie werkt samen met de VNG aan het verbinden van jongeren met bestuurders, zodat bestuurders aan de slag gaan met jongeren in hun gemeenten.

Naar aanleiding van de motie Bromet/Van Dijk worden jongeren meer betrokken bij (politieke) besluitvormingen. Het ministerie gaat in gesprek met jongeren(organisaties) om samen acties te bepalen, een inclusief proces dus.

Esmée is uitgenodigd om deel te nemen aan één van de focusgroepen in Den Haag. Daarnaast is ze ook voor het vervolgtraject uitgenodigd. Als alle gesprekken zijn gevoerd wil het BZK wat is opgehaald bespreken in een bijeenkomst met de jongeren om samen te acties vast te stellen.

Vooral in Noordenveld is dit extra belangrijk zegt Esmée. “Voor een actie als deze worden voornamelijk jongeren uit grote gemeenten uitgenodigd. Noordenveld is een kleine gemeente, daarom is het juist belangrijk om ook de belangen van onze jongeren in beeld te brengen. De belangen van Noordenveldse jongeren zouden misschien wel heel anders zijn dan die van jongeren uit grote steden.” Esmée vindt het ook belangrijk dat er iemand Noordenveld vertegenwoordigd bij zijn grote actie. De jongeren uit Noordenveld worden daarom dus ook vertegenwoordigd door Esmée.

Heb jij nog een aanvulling, vraag, opmerking of andere dingen die Esmée moet meenemen naar Den Haag? Stuur het dan naar [email protected]