13 juni 2023

DUO-fractie in het nieuws

Hoera, de DUO-fractie is vijf jaar!

In Noordenveld waait al langer een linkse wolk. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 vormden de PvdA en GroenLinks samen één fractie in de gemeenteraad van Noordenveld. Samen stapten zij ook in de coalitie die het college ging vormen. En vanwege overtuigende succeservaringen bleef dat na de verkiezingen van 2022 zo. Het lustrum van de DUO-fractie kreeg op 6 mei niet alleen aandacht op de websites van onze lokale afdelingen, maar ook op Dit is Peize en Dit is Roden.

Friese buurtbus sluit Een weer aan op het OV

Mede door de onvermoeibare inzet van ons raadslid Christel Pijpker is het gelukt om Een weer aan te sluiten op het openbaar vervoer. Met dank aan de buurtbus uit het Friese Opsterland, zo viel op 8 mei te zien en te lezen op onder meer RTV Drenthe, het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant, de Norger Courant en uiteraard op Een City.

Kinderen die opgroeien in armoede centraal op kinderrechtenconferentie in Veenhuizen

‘Als jullie ons écht bij gemeentebeleid willen betrekken, vraag het ons, kom naar ons toe en laat ons daarna zien dat het zin had om mee te denken.’ Zo valt de inbreng van de deelnemende kinderen op de Kinderrechtenconferentie op 11 mei in Veenhuizen goed samen te vallen. Vanuit het Politiek Netwerk Drenthe organiseerde ons raadslid Anita van der Noord voor het tweede jaar op rij deze conferentie om aandacht te vragen voor kinderrechten, dit jaar met bijzondere aandacht voor kinderen die opgroeien in armoede. Impressies van deze dag zijn na te lezen op de websites van onze afdelingen, RTV Drenthe en RTV Zulthe. En om de daad bij het woord te voegen: goed nieuws dat ons college er voor heeft gezorgd dat basisschoolkinderen van gezinnen die financieel in de knel zitten tot de zomer een gratis ontbijttas op school kunnen blijven halen (RTV Drenthe en Norger Courant).

Internationale Vrouwendag

Niet minder belangrijk was de viering van Internationale Vrouwendag met ruim 80 vrouwen met uiteenlopende culturele achtergronden in activiteitencentrum De Dobbe in Roden. Ons raadslid Anita van der Noord organiseerde deze dag samen met Mary Lutam van Vrouwen van de Mensa en Janny Nijhof van Vluchtelingenwerk. ‘Een zeer geslaagde vrouwendag in de Dobbe’, merkt De Ongenode gast in de De Krantop: ‘Wat de Ongenode Gast betreft maken ze er een maandelijks gebeuren van’.

Schoolkinderen recyclen doppen voor de opleiding van blindegeleidehonden

Aandacht was er ook voor kinderen van Kindcentrum De Marke in Roden die met het verzamelen van kunststof doppen geld opbrengen voor KNGF Geleidehonden. Deze recyclingcampagne is in 2018 opgestart door de DUO-fractie. Lees meer in de artikelen op onze websites en Dit is Roden.

Noordenveld wil starters op de woningmarkt beter ondersteunen

Met het indienen van een motie steunt de Duofractie de herijking van een de zogenaamde Starterslening om starters op de woningmarkt beter te kunnen ondersteunen (RTV Zulthe, Dit is Peize en Norger Courant)