Linkse Samenwerking

13 juni 2023

Linkse samenwerking iets nieuws? Niet in Noordenveld! Al 5 jaar vormen PvdA en GroenLinks één Duofractie in de gemeenteraad en tot nu toe bevalt dat erg goed. Elkaars talenten en expertise inzetten, een sterk links geluid. Ook organisatorisch sta je samen sterker.
In het voorjaar van 2022 heeft onze gezamenlijke ledenvergadering gestemd voor een werkgroep die de intensivering en optimalisering van deze samenwerking onderzoekt. Hoe kunnen we dat wat we gezamenlijk bereiken beter voor het voetlicht brengen en nog meer Noordenvelders bereiken? Gaan we voor een volgende raadsperiode voor een gezamenlijke lijst of kiezen we hier nog niet voor?

In het beantwoorden van deze vraagstukken voelen we ons gesteund door landelijke ontwikkelingen binnen onze partijen. Op landelijk niveau werken onze partijen steeds sterker samen, met als mooie uitkomst een gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer.

Op provinciaal niveau heeft er met de winst van BBB een flinke politieke verschuiving plaatsgevonden. Waar veel van onze leden hadden gehoopt dat PvdA en GroenLinks elkaar in de komende bestuursperiode zouden vasthouden, zit de PvdA nu aan de onderhandelingstafel met BBB, VVD en CDA en lijken onze partijen ver van elkaar af te staan.

Veel van onze leden maakten zich hier zorgen over en daarom is er op de afgelopen ledenvergadering van 20 april besloten om een brief te sturen naar de Provinciale Statenfracties en de gewestelijke besturen. Strekking van de brief: Wij maken ons zorgen. Kan de PvdA in een coalitie met BBB, VVD en CDA voldoende realiseren en wat is er gebeurd met onze ambitie van een Linkse Samenwerking? Tevens hebben we beide fractievoorzitters uitgenodigd om met onze afdeling in gesprek te gaan om een en ander toe te lichten en natuurlijk voor een kijkje in de keuken van onze Duofractie.

Hoe nu verder in Noordenveld?

Landelijk organiseren de PvdA en GroenLinks een tiental ledengesprekken door het land om de samenwerking verder te verkennen. (https://www.pvda.nl/linkse-samenwerking/ , https://groenlinks.nl/alles-over-linkse-samenwerking ) Vanuit onze werkgroep nemen we deel aan deze gesprekken. Daarnaast organiseren we dit jaar binnen de afdeling ook een aantal gesprekken voor leden en belangstellenden met als doel om nog scherper in beeld te krijgen hoe jullie samenwerking zien, waar onze ambities liggen en hoe we ons bereik lokaal kunnen vergroten. Volgend jaar moet er dan een plan liggen waarmee wij samen gaan werken aan een mooie verkiezingsuitslag in 2026!