“Strijders voor gelijke kansen”

29 januari 2018
Strijders voor gelijke kansen
Willem van Wierst en Wietze de Wind, twee mannen die strijden voor gelijke kansen. Binnen de gemeente Noordenveld willen ze daarvoor samenwerken. Ook met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen. Willem woont in Roden, vertegenwoordigt GroenLinks en staat op plaats 5 op de lijst.
Wietze staat op plek 4 voor de PvdA en is al acht jaar een bevlogen raadslid. Wietze is een bekende Norger. Regelmatig steekt hij zijn handen uit de mouwen voor de voedselbank of de Samenloop voor Hoop. Willem: “Het is goed dat wij als twee linkse partijen samenwerken. Gelijke kansen voor iedereen, dat is waar wij allebei voor staan.”
Wietze vult aan: “Ik las laatst in de krant dat lager opgeleiden 7 jaar korter leven dan hoger opgeleiden. En zij genieten gemiddeld genomen 19 jaren minder lang van een goede gezondheid. Dat dit in 2018 nog kan in Nederland en in Noordenveld vind ik onvoorstelbaar. Het is slecht voor Nederland en dus ook voor onze gemeente. Ongelijkheid geeft onenigheid in de samenleving, wie wil dat?” Willem: “Sommige politici misbruiken die ongelijkheid, zaaien verdeeldheid en bieden geen enkele oplossing. Daar hebben wij niets mee. GroenLinks en PvdA nemen verantwoordelijkheid, pakken aan en proberen problemen op te lossen.”
Volgens Willem en Wietze is er reden om samen iets te doen aan de moeilijke situatie van lager opgeleiden. Investeren in scholing, vergroten van kansen op werk, meedoen in de samenleving.
Ze stellen: “We weten dat thuiszitten en schulden heel goed kunnen leiden tot een slechte gezondheid en een doelloos bestaan. Dat is vreselijk voor mensen.”
“Wij vinden dat we moeten investeren in elkaar. Investeren in welzijn zorgt ook voor meer welvaart. Gelijke kansen voor iedereen en hulp voor degenen die het echt nodig hebben is geen links praatje. Het is een voorwaarde voor een gezonde samenleving met voldoende werk voor iedereen.” Volgens Willem en Wietze moeten we Investeren in elkaar en in onze gemeenschap. Dat is slim. Dat geldt landelijk, maar ook in onze gemeente. Iedereen in onze gemeente moet mee kunnen doen. Dat vraagt om omzien naar elkaar. Dat is voor ieder een verantwoordelijkheid. Dat is samenleven. Dat is noaberschap. “Dat is waar PvdA en GroenLinks voor staan” aldus Willem en Wietze.